top of page
Zoeken

WAT ZIT ER IN MIJN CAMERATAS? 🎒

Ben jij ook zo benieuwd wat er in mijn cameratas zit? Of ga je binnenkort op reis en ben je op zoek naar een goede camera? Regelmatig krijg ik vragen van volgers over het materiaal dat ik gebruik of welke camera goed genoeg is om mee te beginnen. Laat ik allereerst duidelijk maken dat fotografie niet gaat om een mega dure camera, een goede foto kan ook gewoon met je telefoon gemaakt worden. Lees hoe je dat doet in deze blog. Hieronder vertel ik je meer over welke camera's ik momenteel gebruik en waarom! 📷



Fujifilm XT-20 - Perfect voor reisfotografie!


Na heel lang wikken en wegen koos ik de Fujifilm XT-20 systeemcamera voor onze rondreis door Sri Lanka en de Malediven in oktober 2018. Ik kan jullie nu met een grote glimlach vertellen; dat was de beste keuze in mijn fotografie verleden! Na het rondsjouwen met een Canon 5D Mark III tijdens het reizen was ik echt op zoek naar iets compacters en lichters wat de kwaliteit van de Canon zou evenaren. Ondanks dat het geen fullframe camera is, durf ik nu te zeggen dat ik absoluut gelukkig wordt van de beelden die ik hiermee kan creëren. 🤩




Nieuwsgierig welke handige accessoires ik heb gekocht voor Fuji XT-20? Check het binnenkort in deze blog!

Fujifilm 18-55mm F2.8 LM OIS - ZOOMLENS


Op reis is een zoomlens als deze echt perfect! Lekker allround te gebruiken en dankzij het lage diafragma is de lichtsterkte heel erg goed. Dat is de scherptediepte, zo'n wazige achtergrond weet je wel. 🤓 Hieronder twee voorbeeldfoto's gemaakt met de Fujifilm XT-20 in combinatie met de 18-55mm zoomlens.





Samyang 12mm F2.0 - STANDAARD LENS


Ben je dol op landschap fotografie en wil je net iets meer uit de camera halen? Kies dan voor de Samyang 12mm F2.0, een goed betaalbare lens met steengoede kwaliteit als je het mij vraagt! In Marokko heb ik deze lens zeker 50% van de tijd gebruikt en er zoveel plezier van gehad. Hieronder wederom een aantal voorbeeldfoto's van de Fujifilm i.c.m. de Samyang! PS. Houd er wel rekening mee dat je enkel handmatig kunt scherpstellen met deze lens.






Helios 58mm F2.0 - STANDAARD LENS


Deze tweedehands portretlens is heel oldskool en gaat al een flink aantal jaren mee. Voor deze lens heb ik een speciaal Fuji opzetstuk gekocht bij K&F concept. De lens heeft een supermooi bokeh effect vanwege de scherptediepte en is heel fijn in gebruik. Hieronder zie je de foto's die ik geschoten heb met deze lens. Toch zou ik nu gaan voor de Fujifilm 56mm F1.2, dit is echt een prachtige lens, haarscherp en natuurlijk kun je gebruikmaken van autofocus omdat het een Fuji lens is. Er hangt helaas wel een flink prijskaartje aan! 💰



DJI Mavic Air - DRONE


Wie had ooit gedacht dat de technologie zich zo snel zou ontwikkelen dat we de wereld nu ook vanuit het vogel perspectief kunnen bewonderen? Bizar! Voor fotografie liefhebbers een droom die werkelijkheid is geworden. De DJI Mavic Air is dé drone voor op reis, vanwege het compacte en lichte design is hij gemakkelijk te vervoeren. Ook de 4K beeldkwaliteit maakt het eindresultaat super om naar te kijken!




FACT: Een drone vliegen is niet iets wat je zo even doet. Wees je bewust van het feit dat het even zal duren alvorens je het apparaat onder de knie hebt. Ga dan ook niet zomaar vliegen zonder een goede voorbereiding!



PrimaPhoto Small Travel Tripod


Een statief is erg handig als je samen op pad gaat en niet continu wil vragen aan omstanders of ze even zo'n fout full-frontal kiekje van je willen schieten. Met een statief en de remote applicatie van Fuji heb je het resultaat helemaal zelf in de hand. Daarnaast kun je mooie long exposure shots maken, dat zijn foto's waarbij de sluiter lange tijd openblijft om zoveel mogelijk licht op te vangen voor het eindresultaat. Hierbij moet je je camera zo stil mogelijk houden voor een scherp effect. Ken je die milky way foto's of het noorderlicht? Dat dus! 🌌





Cameratas


Momenteel gebruik ik de Mantona Azurit, welke superfijn is in gebruik. Naast mijn tripod en camera gear kun je ook gemakkelijk nog een travelguide en waterfles kwijt in deze tas. Hij is verkrijgbaar bij Bol vanaf € 44,19 en daar staan ook allemaal handige, duidelijke foto's zodat je exact weet wat je kunt verwachten bij de aanschaf van deze tas.


Ben je op zoek naar een meer professionele optie die je ook mee kan nemen op meerdaagse trekkingen? Ga dan voor de LowePro ProTactic 350 AW II, hierin kun je je Macbook, DJI Mavic Air en FujiFilm gemakkelijk kwijt. Koop hem bij Coolblue vanaf €192,60


Filters


Gebruik ALTIJD UV-filters voor de lenzen die je gebruikt, ze houden niet alleen UV-straling tegen ter voorkoming van een blauwe kleurzweem ook functioneren deze filters als bescherming voor jouw lens. Het filter heeft mijn lens al eens eerder weten te redden, ik schiet nooit meer zonder. Er zijn diverse merken verkrijgbaar in verschillende prijsklasse. Check het hier


Cleansing Kit


Sta je midden tussen het Himalaya gebergte, heb je vlekken op je lenskap of stof op je sensor, dat wenst ik natuurlijk niemand toe. Daarom ga ik altijd op pad met een cleansing kit, toevallig is deze van het merk Caruba maar je hebt nog vele andere aanbieders. Check het hier



Geheugenkaarten


Geheugenkaarten, niet geheel onbelangrijk! Ook daarvan zijn er zoveel in allerlei soorten en maten. Degene die ik op dit moment het meeste gebruik is de Lexar 64GB Professional 95 MB/s. Deze SD-kaart heeft een prima prestatie voor het opslaan van RAW files en het schieten van 4K video's. Al zijn er natuurlijk geheugenkaarten die nog veel beter presteren, dit kun je aflezen aan de hoeveelheid MB's per seconde. Hoe hoger het getal, hoe beter de performance. Daarnaast gebruik ik een waterdicht hoesje om de kaarten te bewaren. Vergeet de Micro SD-kaarten niet voor jouw GoPro en Mavic Drone.




Benieuwd naar mijn fotobewerking materiaal op reis? 🤳🏼 Daarover binnenkort meer. Schrijf je onderaan de pagina in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte!


bottom of page